Visning av bilder på iPhone/iPad direkte fra nettverk/NAS

FileExplorer icon

Etter å fått bildearkivet til å fungere strållende på min Buffalo linkstation mot bl.a. Kodi så har jeg også hatt ønske om å kunne vise bilder/filmer direkte på min iPhone/iPad fra nettverks området. Kom da over appen FileExplorer av Steven Zhang. Den gir deg tilgang til å vise innhold på nettverks pcer/NAS. Det flotte er at den har innebygget fremviser så den er ypperlig til å kjøre bildefremvisning direkte uten å måtte kopiere ned lokalt til iPhone/iPad først. FileExplorer kommer i en gratis versjon og en fullversjon som koster p.t. kr 55,-. Selv valgte jeg den siste. Hovedforskjellen mellom disse to er gratis versjon kun støtter tilgang til ett nettverksområde, mens full er ubegrenset. Full har også flere innebygde funksjoner. Se iTunes for mer informasjon.

Laste ned

Appen kan lastes ned fra iTunes fra Appstore på din telefon. Velg å installere denne.

IMG_2913  FileExplorer på iPhone

Angi nettverkssted/NAS

Fra hovedmenyen kan du enten velge å vise filer/bilder direkte fra iPhone/iPad/iClod. For å legge til et NAS nettverksområde, klikk på + oppe til høyre.

IMG_2914

Du får da frem menyen under. Velg aktuell type kilde du vil koble til. I mitt tilfelle valgte jeg Windows da jeg har aktivisert støtte for windows på min Buffalo Linkstation slik at jeg også kan nå filene fra min PC. Velg det som passer for din NAS eller nettverksområde.

IMG_2915

Angi et Display Name som er navnet på kilden som vises i hovedmenyen til FileExplorer. Angi deretter Host name/IP som HELE banen til nettverksområdet du vil nå. Mitt ligger på \\linkstation\bildearkiv. Angi evnt et brukernavn/passord som skal benyttes ved bruk av FileExplorer. Jeg har laget en egen bruker som kun har lesetilgang til arkivet da jeg ikke ønsker at filer skal bli endret utilsiktet ved bruk.

IMG_2916

Og vips så kan du vise bilder.

Vise bilder og film

Åpne FileExplorer, og velg nettverksområdet du nettop laget. Naviger inn i dette og selv ser jeg mappestrukturen jeg har i bildearkivet mitt.

IMG_2919

Klikk deg inn i mappen og du vil se en preview av bildene.

IMG_2922

Klikk/trykk for å åpne.

IMG_2923

For å starte slideshow, trykk på pilen nede til venstre.

IMG_2925

Relaterte artikler

Se artikkel Lagring og backup av bilder.

 

Legg igjen en kommentar

